крисна порада

Як зробити ефективний бізнес-план

Бізнес-план це загальна стратегія, яка описує та враховує детально всі процеси від початку до кінцевої мети. З одного боку бізнес-план це філософія та ідея, з іншого боку – стратегія, і з третьої – математика, яка допомагає оцифрувати ідею та стратегію, та конкретизувати всі етапи в часі.

З чого почати?

  • Розробляємо бізнес стратегію, загалом який товар, хто покупець, що нас відрізняє від конкурентів і що необхідно для старту.
  • Прикидаємо приблизно витрати та прибуток. В яких обсягах планується продаж, яка націнка, скільки необхідно співробітників, які ключові посади, які основні витрати на обслуговування бізнесу на старті і потім щомісяця.

Будь-який бізнес-план передбачає розуміння ринку, товару та необхідного ресурсу для ведення бізнесу. Перші пункти дають інформацію в середньому скільки потрібно вкласти грошей, яких масштабів має бути компанія, які витрати вона нестиме і який прибуток заробить на теоретично проданому обсязі. Якщо первинні розрахунки нас задовольняють, продовжуємо.

  • Опис компанії та галузі. Необхідно продумати структуру компанії, функціонал посад, точну кількість співробітників, описати діяльність компанії та основні етапи зростання. Галузь треба розбити на сегменти, вивчити масштаби, спрогнозувати свою частку ринку.
  • Аналіз ринку, що описує всіх основних гравців, їх асортимент, сильні та слабкі сторони. Важливо зрозуміти глибину ринку, тобто купівельну спроможність, потребу клієнтів та загальний обсяг продажів.
  • Детально описуємо свою продукцію та послуги (область та географія застосування, характеристики, умови постачання, зберігання та упаковка, гарантія та сервіс обслуговування, умови та термін експлуатації).

Таким чином, на тлі того, що вже є на ринку та його попиту, ми аналізуємо свій асортимент, унікальність, конкурентні переваги і робимо висновок, що необхідно доопрацювати. На даному етапі ми повинні точно розуміти, за рахунок чого ми зайдемо на ринок і матимемо успіх. Для повноти картини я рекомендую розрахунки робити в трьох варіантах – найгірший сценарій, середній і ідеальний. Якщо середній сценарій вас не задовольнить за ризиками, прибутками або вкладеннями — ви або не врахували ключові моменти, не маєте достовірної інформації та цифр або якість вашого плану сумнівна. Починати спочатку, залучати спеціалістів чи відкласти ідею у довгу скриньку — ваше рішення.

  • Продажі та маркетинг – плануємо до дрібниць формування цих напрямків. Канали продажів, стратегія та тактика продажів, дилерський та роздрібний напрямок, канали реклами, щомісячний бюджет на рекламу та прогнозований результат.
  • Виробництво (максимальна потужність виробництва, субпідрядники, обладнання та його вартість, приміщення, оренда чи купівля, персонал, зарплата, перелік необхідної сировини, його вартість, постачальники, собівартість продукції, схеми виробничих процесів).
  • Організаційний план — передбачає організаційно-правову форму, партнери, управляючі, хто виконуватиме якісь основні функції, рахунок чого буде досягнуто комплексне управління та розвитку підприємства.

Після того, як ми описали всі процеси та зібрали цифри за основними критеріями, можна аналізувати майбутній бізнес у різних площинах, коригувати розвиток, креативити та отримувати нові ідеї масштабування, на цьому етапі приходить розуміння з чого і як почати. Можливо деякі пункти змінюватися, і коли в цілому все набуде остаточної форми, можна рухатися далі:

  • Прописуємо фінансовий план (витрати на підготовку, витрати основного періоду, витрати на податки, надходження від реалізації продукції, прибуток, термін окупності).
  • Якщо є можливість зробити сторонніми силами оцінку ефективності цього плану розвитку та після цього вивчити гарантії та ризики.

 

У моїй практиці бізнес-плани розроблялися за кілька днів на клаптику паперу і відразу починали впроваджуватися, також я брав участь у команді, яка розробляла і прописувала план для бізнесу протягом декількох місяців, і цей план створювався не для відкриття бізнесу, а для продовження його існування і такий план ми робили щороку, захищаючи його перед власником. Іноді підготовка займала більше часу, ніж використання. Я спостерігав та практикував різні варіанти планування. Іноді інтуїтивний підхід у рази якісніший за скрупульозного професійного, і навпаки. Плани бувають різної деталізації, з різним ступенем точності, з різним підходом до вивчення ринку, але я можу сказати, що:

  1. Чим детальніший бізнес-план, тим більше у компанії шансів на існування;
  2. Чим детальніший бізнес-план, тим простіше його реалізувати;
  3. Чим песимістичніше бізнес-план прорахований, тим менше в ньому ризиків;
  4. Чим більше у плані варіантів та шляхів розвитку, тим безпечніше вкладення;
  5. Чим більш неповторна бізнес ідея, тим більше непередбачених загроз, але й тим більша націнка та прибуток.

Сергій Дан

Бізнес-консультант
м. Дніпро

Режим роботи:
Без вихідних та перерв
Завжди онлайн та на зв’язку

Зв’язатися зі мною

Якщо у вас залишилися питання чи пропозиції – зв’яжіться зі мною будь-яким зручним способом. Можливо, у спілкуванні по телефону ви знайдете відповіді на свої запитання, такий обмін досвідом також приносить мені задоволення та самореалізацію.